U bent hier

Van elektrische wagens tot deel(bak)fietsen: “Leven in Leuven zonder eigen wagen is best betaalbaar”

Bron: 
Het Laatste Nieuws 16 oktober 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Leven en/of werken in hartje Leuven kan steeds gemakkelijker zonder eigen wagen. Het bespaart je niet zelden een lange zoektocht naar een parkeerplaats en het bijhorende dure parkeerticket. Steeds meer mensen overwegen dan ook om hun eigen wagen in te ruilen voor deelmobiliteit in de meest brede zin van het woord. Deelwagens, deelfietsen, deelbakfietsen… al dan niet elektrisch, het aanbod blijft groeien. HLN Leuven maakte een overzicht van de vele mogelijkheden. Welke opties zijn er en wat kost het? Je leest het hier! 
 
Foto Stad Leuven
Deelmobiliteit is het nieuwe normaal. Die stelling is nog een beetje overdreven anno 2021 maar het is wel de weg die het Leuvense stadsbestuur sinds het begin van de nieuwe legislatuur is ingeslagen. Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) pakte de voorbije jaren al uit met tal van zogenaamde Mobipunten en mocht tot zijn grote vreugde al meerdere initiatieven rond deelmobiliteit lanceren in de stad. Volgens Dessers is deelmobiliteit dan ook de toekomst en zal het bezitten van een eigen wagen een overbodigheid zijn in Leuven gezien de vele mogelijkheden om je te verplaatsen in en uit de stad. In mindere mate zal dat overigens ook gelden voor een eigen fiets. 
 
Mix aan vervoersmiddelen
 
“Leuven is op goed twintig jaar tijd met 15.000 inwoners gegroeid. Ook het aantal studenten en jobs kende een sterke groei. Dat brengt heel wat meer verplaatsingen met zich mee. Daarom is het nodig dat mensen zich anders gaan verplaatsen”, vertelt David Dessers. “Mocht iedereen voor elke verplaatsing de auto blijven nemen dan zouden de files jaar na jaar toenemen en zouden we op den duur allemaal stilstaan.
 
We willen mensen niet kost wat kost uit de wagen krijgen maar willen graag een mix aan vervoersmiddelen zien ontstaan. Voor de ene verplaatsing ben je aangewezen op de wagen en dat kan dan ook via een deelwagen. Andere verplaatsingen leg je af met het openbaar vervoer, de fiets of te voet. Of je combineert vervoersmiddelen: een bezoeker komt naar Leuven, laat zijn wagen achter in een randparking en stapt over op de gratis elektrische shuttle of op een deelfiets. Minder autoverplaatsingen zorgen voor meer verkeersveiligheid, propere lucht en minder CO2- uitstoot. Bovendien zullen de mensen die wel aangewezen zijn op de wagen ook vlotter op hun bestemming geraken.
 
Om de overstap naar andere vervoersmiddelen dan de wagen zo makkelijk mogelijk te maken, biedt de stad een waaier aan alternatieven aan. De stad installeerde al 41 Mobipunten. Je kan er vlot van het ene op het andere vervoersmiddel overschakelen en onder meer deelauto's en deelfietsen gebruiken. De laatste kilometers na je busrit en treinrit kan je zo gemakkelijker afleggen. Meer info via www.leuven.be/mobipunten .” 
 
Nog geen hippe steps 
 
Voorlopig nog een hiaat in het aanbod. In de universiteitsstad kan je in tegenstelling tot veel andere Vlaamse steden nog geen elektrische deelstep huren. Aanbieders zoals Bird, Poppy en Lime zijn dus nog niet aanwezig in Leuven maar het lijkt slechts een kwestie van tijd tot ze wel opduiken in het straatbeeld. Feit is dat de meeste aanbieders werken met een free-floatingsysteem. De steps hebben geen vaste parkeerplaats en kan je lokaliseren met een app. Via de smartphone ben je voor je het goed en wel beseft op weg door de stad. Na je rit laat je de step achter in een dropzone of op een plek waar het hippe vervoersmiddel geen voetgangers of andere weggebruikers hindert. Net dat laatste gegeven baart schepen David Dessers (Groen) een beetje zorgen. “Het zou kunnen leiden tot wanorde op het openbaar domein. Bovendien gebeuren er geregeld ongevallen met steps en verkeersveiligheid is toch ook belangrijk. We sluiten het niet uit maar als we het doen, willen we het kwalitatief doen. Het zou ook kunnen leiden tot ‘funriding' en zeker in een studentenstad zoals Leuven.
Deelsteps met vaste parkeerplaatse zouden eventueel een optie kunnen zijn maar we moeten het bekijken in de toekomst. Je hebt ook nog de optie van elektrische deelscooters maar die zie ik nog niet meteen verschijnen in Leuven.” Nog dit: om een deelstep te huren, moet je meestal wel 18 jaar oud zijn. De kostprijs varieert tussen 0,19 en 0,35 euro per minuut, naast de ‘unlock fee' die doorgaans 1 euro bedraagt. Te verwachten in het Leuven van de toekomst maar het zal wel op een goed geregelde manier moeten gebeuren voor het stadsbestuur. 
 
Flexibel fietsen 
 
Wie zelf geen fiets heeft, kan gemakkelijk gebruik maken van de verschillende opties voor huur- en deelfietsen in Leuven. Elke aanbieder heeft voor- en nadelen, afhankelijk van je persoonlijke situatie of wensen. In de Fietspunten van Velo kan al vanaf 8 euro een fiets per dag huren. Bij vzw Velo kunnen zowel studenten als niet- studenten voor minder dan 100 euro per jaar een tweedehandsfiets huren. Ook voor kinderen kan je er fietsen op de groei huren. Naarmate de kinderen groter worden, kunnen ze een groter model kiezen. Deze Velo Kadee kost je 62 euro per jaar. Ook bij kan je voor een vast bedrag een fiets huren, inclusief herstelling. Een basismodel kost je 16,90 euro per maand, een e-bike 75 euro per maand. 
 
Ook wat deelfietsen betreft zijn er meerdere mogelijkheden. In de stationsomgevingen van Leuven en Heverlee tref je 124 blauwe deelfietsen van Blue-bike aan. Het gaat om een degelijke basisfiets waarvoor je 1,15 euro per 24 uur betaalt. Je moet wel lid zijn en dat lidmaatschap kost 12 euro per jaar. Op vijf strategische plekken die veel bezoekers of werknemers aantrekken, staan er dan weer elektrische deelfietsen van Urbee . Het gaat over de stations van Leuven en Heverlee, UZ Leuven campus Gasthuisberg, het researchpark Haasrode en het Rector De Somerplein. De ontgrendeling gebeurt via de Urbee-app en het gebruik van de fiets kost 0,05 euro per minuut. Dat komt neer op 3 euro voor een uur. Het dagtarief bedraagt 15 euro. Je kan de fiets in eender welk van de vijf vernoemde punten achterlaten. Als je de fiets gebruikt om van het station naar Gasthuisberg te gaan, betaal je dus enkel de duur van de rit. 
 
Op dertig locaties in Leuven staan er ook elektrische deelbakfietsen van Cargoroo opgesteld.Deze elektrische cargobikes zijn erg handig op grote boodschappen te doen, kinderen weg te brengen naar een hobby of grotere stukken te vervoeren. Je betaalt 0,07 euro per minuut dat je de fiets ontleent. Voor een eventuele reservatie vooraf betaal je 1 euro extra. Zodra je de fiets terugplaatst in de stalling, stopt je gebruikskost. Nieuwe gebruikers kunnen de bakfietsen een uur gratis uitproberen. 
 
Openbaar vervoer 
 
Wie zich snel en gemakkelijk wil verplaatsen in de stad, kan dat uiteraard met de bussen van De Lijn. Op een gemiddelde weekdag zijn er enkel en alleen in het centrum van Leuven meer dan 37.000 op- afstappers. Alle info over het aanbod van De Lijn en de tarieven vind je op de website 
 
Op vrijdagen, zaterdagen en koopzondagen legt de stad een gratis e-shuttle in tussen Parking De Vaartkom en het stadscentrum. De shutlle is gratis toegankelijk voor iedereen en stopt aan de volgende haltes: Parking Vaartkom (Asstraat), Ferdinand Smoldersplein, Rector de Somerplein en Jan Stasstraat. Heel praktisch voor bezoekers en shoppers die hun wagen goedkoop kunnen achterlaten in parking De Vaartkom om daar over te stappen op de shuttle. De eerste vier uur parkeren in de parking zijn gratis, het 24 urentarief bedraagt 6 euro. 
 
Aangenaam autodelen 
 
Voor mensen die toch geregeld een auto nodig hebben maar onvoldoende kilometers rijden om zelf te investeren in een wagen zijn er uiteraard ook deelwagens. Volgens de bekende aanbieder Cambio ben je voordeliger af met een deelwagen als je minder dan 11.000 kilometer per jaar rijdt. Je betaalt namelijk enkel voor het gebruik van je wagen en niet voor het bezit ervan. Info over de deelwagens vind je op de website www.leuven.be/autodelen Cozywheels.be groepeert zich rond vaste deelgroepen. Ook rolstoelvriendelijke wagens, elektrische fietsen of cargoofietsen kunnen gedeeld worden. Bij delen alle gebruikers alle wagens en fietsen die gedeeld worden door de eigenaars. Zij delen nu 351 auto's en 51 fietsen, waarbij de eerste deelwagen in Leuven net is gestart. 
 
Er zijn ook commerciële organisaties met eigen wagens. Je betaalt aan de organisatie voor het gebruik van de auto. De prijs wordt bepaald door de huurtijd en kilometers. Er zijn twee systemen, eentje met een vaste standplaats en eentje met flexibele standplaatsen maar dat laatste is nog niet actief in Leuven. Cambio en Partago werken met vaste standplaatsen. Zij krijgen van de stad Leuven een digitale parkeerkaart. Er zijn ook bedrijven die een online platform bieden om je eigen wagen te verhuren of een wagen te huren, zoals bijvoorbeeld Caramigo of Drivy . Een overzicht van de deelwagens in Leuven vind je ook hier: www.autodelen.net/zoek-een-deelwagen/ 
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:
  • Toegevoegd: 10/08/2016
    Jouw partner: Autodelen.net
    Aanbod voor: Lokaal bestuur

    ​Autodelen is een mobiliteitsoplossing op maat en een duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen. Bovendien heeft autodelen talrijke voordelen: het aantal auto’s vermindert, de kilometers file, de luchtvervuiling, de uitstoot van CO2 en fijn stof, de parkeerdruk en de kost per persoon voor het gebruik van een wagen. Met een planmatige aanpak kan een gemeente deze economisch, sociale en klimaatgezonde voordelen maximaliseren. Het actieplan gedeeld vervoer omvat een langetermijnvisie om autodelen en andere vormen van gedeelde mobiliteit sterk te laten...

Hoe kan Autodelen.net jouw gemeente helpen?