U bent hier

Leveranciers 'carpoolen' naar centrum

Bron: 
HLN 29 september 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto City Depot HQ

Gedaan met leveranciers die elk een vrachtwagen sturen om de handelszaken in Gent-centrum te bevoorraden. Dankzij de opening van het eerste stadsdistributiecentrum - die naam waardig - in de rand, langs de Brugse Vaart in Evergem, kunnen zij hun goederen als het ware laten carpoolen. "In 2004 vond men dit idee utopisch, nu is het realiteit." 

Net over de grens, op grondgebied Evergem, staat het gloednieuwe gebouw van CityDepot te blinken. Meteen het einde van bijna twintig jaar politiek gebakkelei. Even lag de Afrikalaan op tafel als locatie, maar nu heeft Gent aan de Brugse Vaart een stadsdistributiecentrum die naam waardig. 

Een wat, vraagt u? Schepen van Middenstand Sofie Bracke (Open Vld) legt het even simpel uit. "Iedereen die in de buurt van de Overpoort woont, weet ongetwijfeld waar ik het over heb", vertelt ze. "Overdag is het in de straat vol cafés een komen en gaan van leveranciers. Heel wat zaken werken met verschillende brouwers, en die komen allemaal apart met hun vrachtwagen de Overpoort ingereden. Het zou dus beter zijn indien iedereen zijn spullen zou afleveren in een hangaar in de rand van de stad, zodat alles dan samen in één vrachtwagen gebracht kan worden." 

Een mooi voorbeeld, al werkt CityDepot voorlopig nog niet samen met café-uitbaters. Wél met grote spelers zoals Colruyt, Decathlon of Les Tartes de Françoise. "We beschikken over 3.000 vierkante meter", toont manager Kristof Gouvaerts. "Een stevige oppervlakte, maar het zal niet lang duren vooraleer we vol zitten." 

Dichter 

Het depot is dan ook tip-top uitgerust, met zelfs koelruimtes. Enkel de locatie had volgens Gouvaerts nog beter gekund. "Ik had liever nog wat dichter bij de stad gezeten", geeft hij toe. "Maar de overheid moet meer plaats voorzien in de stad voor bedrijven als het onze. Er is geen ruimte." 
"Een terechte bemerking", erkent schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Over enkele jaren gaat de ontwikkeling van de Arsenaalsite in Gentbrugge van start. Hier hebben we er op aangedrongen dat er ook plaats zou komen voor stadsdistributie." 

Ommezwaai 

CityDepot heeft intussen vestigingen in acht Belgische steden. De firma doet het zonder financiële steun van de overheid. Toch is dat geen onoverkomelijk probleem, aldus Watteeuw. "Je merkt dat bedrijven steeds meer de ommezwaai maken", klinkt het. "Gent telt heel wat smalle straatjes en ze willen daar niet onnodig doorrijden. Door goederen samen te leveren, zijn er minder verplaatsingen nodig." 
"Minder vrachtwagens betekent uiteraard ook minder schadelijke uitstoot, maar dat wordt vandaag nog te vaak vergeten. Er is een nog te enge kijk op hoe we mobiliteit groener kunnen maken. Mensen denken dan aan het verkiezen van de fiets boven de wagen, maar goederenvervoer heeft ook een groot aandeel in het aantal verplaatsingen", besluit Watteeuw. 

CEDRIC MATTHYS 

 

Interesse in duurzame stedelijke logistiek? 

Lees meer op https://www.bondbeterleefmilieu.be/projecten/duurzame-stedelijke-logistiek

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: