U bent hier

Autodelen, wat moet dat kosten?

Bron: 
De Standaard 9 januari 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Vlamingen hebben vandaag de keuze uit ruim tien initiatieven, elk met hun eigen formule’, zegt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net

MAAIKE VAN MELCKEBEKE

Uw stad voerde een lage-emissiezone in, uw klimaatgeweten knaagt en u heeft plaats nodig in de garage. Geen eigen wagen meer in 2020! Alleen, uw wekelijkse boodschappen passen niet op de fiets en uw familie woont ergens te velde, waar alleen op onmogelijke momenten een bus passeert. Gelukkig kan u autodelen. Maar wat kost dat?

Formules

Tot enkele jaren geleden was het eenvoudig. Autodelen, dat was Cambio. Maar de groeiende deeleconomie en nieuwe technologische mogelijkheden hebben de kaarten herschikt. ‘Vlamingen hebben vandaag de keuze uit ruim tien initiatieven, elk met hun eigen formule’, zegt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net, een onafhankelijke vzw die het fenomeen wil stimuleren.

De bekendste formule is nog steeds de Cambio-formule: een aanbieder met een eigen vloot, wagens op een vaste standplaats. Gelijkaardige nieuwkomers, maar dan 100 procent elektrisch/CNG: BattMobiel, Poppy, Zen Car en Partago. Sommige nieuwkomers, zoals Poppy, werken via free floating: geen vaste standplaats, maar zones waarin gebruikers de wagens lokaliseren via een app.

Naast die klassieke aanbieders kan u ook de auto lenen van uw buurman of zelf uw wagen verhuren. Dat kan via platformen waarop aanbieders en gebruikers elkaar vinden (Get­around) of waarop groepen buurtbewoners wagen(s) en kosten delen (Dégage, Cozycar).

Wij vergelijken Getaround, Dégage, Cambio, Partago en BattMobiel.

‘Met de nieuwe formules zien we ook meer variatie in het profiel en het rijgedrag van de gebruikers’, zegt Matthijs. ‘Maar de grootste groep zijn stedelijke gezinnen die geen (extra) auto nodig hebben voor woon-werkverkeer en jaarlijks 6.000 à 8.000 kilometer afleggen.’

Toetreding & waarborg

Sommige platformen of autodeelbedrijven vragen een vergoeding om lid te worden (Cambio & Dégage, 35 euro). Daarnaast hanteert elke organisatie, op BattMobiel na, een borgsysteem. Cambio rekent 150 of 500 euro, al naargelang van uw abonnementsformule. Bij Dégage betaalt u 75 euro waarborg. Wie lid wil worden van het coöperatieve Partago, koopt twee deelbewijzen (500 euro). Ook eigenaren die hun wagen via ­Getaround verhuren, mogen een waarborg vragen. Die hoeft u niet cash mee te nemen, maar wordt tijdelijk geblokkeerd op uw ­rekening.

Abonnement/engagement

U dacht dat blockchain complex was? Probeer eens de betaalformules van auto­delen te vergelijken. We onderscheiden ruwweg drie vormen: initiatieven waar u gewoon betaalt volgens gebruik (Getaround, Dégage), initiatieven met abonnementsformules en gebruikskosten (Cambio) en initiatieven waar u een engagement aangaat (BattMobiel, Partago).

Cambio biedt keuze uit drie pakketten, met maand- en gebruikskosten in wisselende verhoudingen. Wie meer dan 300 kilometer per maand rijdt, is het best met de Comfort-formule van 22 euro per maand.

BattMobiel en Partago vragen een engagement. In het geval van BattMobiel geeft u een schatting van uw mobiele noden. Wilt u bijvoorbeeld 7 dagen per maand gebruikmaken van een Renault Zoë? Dan krijgt u iedere maand een factuur van 211,75 euro. Gaat u in januari amper de deur uit? Dan worden de dagen gewoon overgezet naar februari. Voor intensieve gebruikers biedt BattMobiel ook een leaseformule (vanaf 695 euro per maand, excl. btw). Bij Partago koopt u een pakket rijtegoed in de vorm van een bundel of een maandelijks abonnement. Hoe hoger uw engagement, hoe kleiner de gebruikskosten. Wij kiezen voor een groot abonnement (150 euro per maand).

Tijd, kilometers en brandstof

De meeste platformen hanteren een combinatie van tijd- en kilometervergoedingen, al dan niet boven op de abonnementskosten. BattMobiel rekent gewoon de dagen aan waarop u heeft gereden. Rijden meerdere gebruikers met de wagen op één dag? Dan deelt u de kosten en daalt de prijs. Wie een Comfort-abonnement heeft bij Cambio, betaalt 1,55 euro per uur en 0,23 euro per kilometer. Een daguitstap, vier kortere ritjes naar de winkel, een namiddag familiebezoek en een shoppingtrip kosten u 173,42 euro boven op de abonnementsprijs, tanken inbegrepen.

Partago rekent kosten aan per reservatie, kilometer en uur. Voor houders met een groot abonnement: respectievelijk 1,50 euro, 0,13 euro en 3 euro. Of voor ons voorbeeld: 2,40 euro boven op de abonnementsprijs.

Bij Dégage krijgt u per kwartaal een factuur van gereden kilometers (0,32 euro per kilometer voor korte ritten). Heeft u getankt? Dan worden die kosten van de prijs afgetrokken. Ons voorbeeld zou u maandelijks 178,88 euro kosten. Eigenaren op Getaround bepalen zelf hun prijs, al geeft het platform suggesties op basis van de info van de wagen. ‘Een gemiddelde dagprijs van een stadswagen (economy) ligt rond de 30 euro, 200 kilometer inbegrepen’, zegt woordvoerster Morena Krcmar. ‘Maar huren gaat al vanaf een uur.’

Verzekering & pechhulp

Een ongeval is snel gebeurd, en iets sneller bij mensen die niet regelmatig rijden. Wie gebruikmaakt van een van de genoemde platformen, is automatisch verzekerd (omnium) en kan rekenen op pechhulp. Die geruststelling is inbegrepen in de prijs, maar het loont om de kleine letters te lezen. Het maximale bedrag dat u zelf moet betalen bij eigen verantwoordelijkheid, varieert van 500 tot ruim 1.000 euro. Gebruikers van Cambio en Getaround kunnen zich – tegen betaling – wel indekken tegen dat risico. Met een Safetypack van Cambio (4 euro per maand) beperkt u de franchise tot 200 euro.

Besluit

Een gezin dat jaarlijks 7.000 kilometer aflegt, betaalt gemiddeld 2.236 euro voor een jaar autodelen. Hou rekening met instapkosten van 14 euro en een waarborg van 225 euro.

De redactie gaat bij deze kostenberekening uit van een aantal hypotheses. Het gepubliceerde totaalbedrag is dus een raming.